Hur det kan gå till


Till skillnad från bilar och MC är det sällan frågan om en fullständig renovering av cyklar. Detta har att göra med cykelns värde efter en genomgripande renovering. Därför kan det på sin höjd komma ifråga på gamla eller ovanliga cyklar.

 

När man konfronteras med ett "objekt" som är mycket illa åtgånget utseendemässigt kan det vara skäl att avstå, även om cykeln mekaniskt är fullt funktionsduglig. Omvänt kan det vara goda skäl att ge sig på en renovering, trots att delar och utrustning är dåliga eller saknas, om bara ramen är i gott skick.

 

När man släpat hem sitt objekt brukar det första vara att fastställa vad man köpt (alternativt fått). Gamla broschyrer (som ofta finns på nätet) är en bra ledning för att se vad som ev. bytts ut och hur cykeln såg ut från början. Sen får man avgöra om det är värt att försöka jaga originaldelar, som fattas eller är utslitna, eller om man kan ersätta med delar som är lättare tillgängliga och kanske dessutom fungerar bättre.

 

Därefter plockar man ner cykeln helt och det är nu man kan börja stöta på problem. Skruvar som inte ger med sig, pedaler som sitter bergfast, liksom styrstam och sadelstolpe.

  • Att sadelstolpen oxiderat fast är vanligt och ofta får man ta till en del knep. Låt sadeln sitta kvar på stolpen, ta bort vevpartiet och häll in en ordentlig dos rostlösande medel i sadelröret. Låt ramen stå upp-och-ner över natten eller längre och försök sedan vrida loss stolpen. Man kan sätta sadelstolpen i en tving (på något stadigt underlag) och sen vrida hela ramen med hand och fotkraft.
  • Styrstammen får en behandling med rostlösare och sen skruvar man loss styrbulten och slår ner expandern med en hammare. Akta bara så inte framgaffeln blir vriden när ni kämpar med styret.
  • Även för pedalerna kan det bli fråga om krafttag. En lång pedalnyckel är att föredra och några slag med hammare ute på skaftet kan få pedalen att ge med sig. Tänk på att pedalen är gängad i armen, där man fäster avdragaren, är känsliga. Om de blir skadade ligger man illa till för då får inte avdragaren fäste. Det kan gå med en avdragare med gripklor. I värsta fall blir det att kapa vevaxeln med en vinkelslip. Låsmuttern till vevlagret kan vara synnerligen svår att lossa.
  • Att rengöra lagren är ett arbete för starka glasögonen, bra ljus och mycket tålamod. Det finns många trånga skrymslen, som rymmer lagrat grus, smuts och annat.
  • Att rikta fälgar som varit med om mycket - är speciellt.
  • Sedan väntar rost och gammal färg.

 

Vi har nu nått "bottenläget" och kan börja bygga upp cykeln på nytt. Innan man återmonterar komponenterna skärskådar man dem ur två synvinklar, originalitet och funktionalitet, lite beroende på vilken typ av renovering man utför. På en gammal cykel vill man förstås efterlikna originalet så mycket som möjligt och då måste man försöka avgöra vad som kan ha varit monterat från början.


Sen kommer uppsmörjning och putsning av komponenterna men det är ganska självklara saker, som jag inte beskriver närmare.