Vad vi gör


När man köper en begagnad cykel är ramens skick självklart den viktigaste kontrollpunkten. Stålkvalitéerna är en kompromiss mellan styrka, tänjbarhet, bearbetningsegenskaper, vikt och pris.

På utsidan ser alla rör lika ut och att se skillnad på enklare och dyrare muffar kräver viss kunskap. Klumpiga, tvärt avhuggna muffar är inget tecken på en bra cykel.


Muffar sitter i fogen mellan ramrören. Jämför du en äldre ram med en ny i t.ex. aluminium och tittar där rören är sammanfogade kommer du att se direkt. Aluminiumramen har en grövre lödning/svets fog. Den äldre har som ett beslag, thats the muff.


 




Ett visst cykelmärke är ingen garanti för bra rör och gott arbete. Många kända märken tillverkar hela skalan av cyklar från trehjuliga barncyklar till tävlingscyklar och då blir ofta ekonomin en huvudfaktor.


När cykeln köpts in ”taggas” den med märke, ramnr. och var den kommer ifrån. Det kan vara svårt då många cyklar saknar ramemblem, ramnr kan vara övermålat eller dolt av rost.


När det gäller lokala tillverkare eller försäljare kan det vara omöjligt att få reda på vilket märke cykeln är. Det har funnits flera tusen olika märken, man byggde av standarddelar, ibland lödde man ramarna själv, ibland köptes tomma ramar in, lackades och fick ett eget märke. Dessa är neutrala i utseendet och förvillande lik andra cyklar från andra byar och därför ofta omöjliga att säkert identifiera.


Nu börjar demonteringen, vi strävar efter att behålla så mycket som möjligt av de ursprungliga delarna, går det inte ersätts de.

Naturligtvis gör vi undantag för visst är det bättre med en led-lampa i mörkret, som lyser oavbrutet utan ansträngning eller en skön sadel.

  • Pedalerna slängs omedelbart
  • Delarna blästras och slipas rena från all gammal smuts, olja, färg och rost. 


Samtliga lager (styr- vev- samt baknav) plockas isär och rengörs. Varenda del kontrolleras noggrant.

Bromshylsorna ersätts nästan alltid med nya.








Rengöring

Vi vattenblästrar de delar där det finns ett behov dvs som har avlagringar med oljeblandad grus/rost, som förmodligen lagrats i 80-90 år. Därefter sandblästrar och slipar vi bort det återstående, ned till stålet, och grundmålar 2 gånger med Hammerite No1 Anti Rust Primer.







Färg

Den metallfärg vi arbetar med är Hammerite. Den finns inte i så många färgnyanser, så vi blandar våra egna kulörer.

Ram, skärmar och fälgar grundmålas med Hammerite Antirost, som innehåller zink. Den stoppar rostbildning och är slagtålig.

Sedan beläggs ytan 2 gånger med Hammerite Metallfärg, som innehåller silicon. Den är slitstark och korrosionsbeständig med en dekorativ emaljliknande beläggning. Den har ett recept med inbyggt skydd mot rost och ger en yta som står sig i många år!


 












Hjulen

Hjulen är den absolut viktigaste delen på en cykel. En exklusiv cykel med dåliga hjul är en dålig cykel medan en cykel med enkel ram men utrustad med bra hjul kan vara riktigt trevlig. Hjulen tillhör de dyraste delarna på en cykel, både att byta ut och serva.

Givetvis försöker vi behålla originalfälgen.


Gamla hjul behöver alltid smörjas. Det lata sättet att göra det på är att skruva ut lagerkonorna så mycket att man kan få in nytt fett i lagret. Det riktiga sättet är att ta isär lagren utan att alla de små kulorna sprids ut på golvet och sen inspektera lagerbanorna för slitage, byta kulor, fetta in och sätta ihop allt igen.


Däcken vi mestadels använder är CONTINENTAL Ride Tour 28", med punkteringsskydd. Ett bra däck, tack vare utformningen av däckmönstret, på både asfalt- och grusvägar.

Innerslangen har en bilventil, detta då det är enkelt att glida in på en bensinstation och fylla på luft.







Fälgen

Att bygga och rikta ett cykelhjul är kanske den mest ädla konsten inom cykelmekande. Skeva cykelhjul är ett vanligt problem.

Den kanske vanligaste orsaken till att detta problem uppstår, är att hjulet fått sig en smäll men kan också bero på en ojämn ekerspänning. Cykla med ett skevt hjul kan leda till att hela fälgen blir skev och då blir det svårt att rädda den.


Baknav

Många cyklar är utrustade med Fichtel & Sachs bakhjulsnav av modell Torpedo, som tillverkades i 60 miljoner exemplar från

1903-1960. Från 1921 till och med 1957 stansades två siffror in i navhylsan, vilket anger året då navet tillverkades. 


Novo-navet, en produkt från Husqvarna. Det svenska navet tillverkades i 5,2 miljoner exemplar åren 1896-1962.

 

Monarks hade ett eget nav, Wano-navet, som man tillverkade helt själv. De flesta delarna är gemensamma med det tyska Victoria-navet, som Monark använde på 30-talet.

Märkligt nog ser man oftare Novo-nav än Wano-nav i Monarks cyklar, varför man inte fasade ut konkurrenternas nav och satsade fullt ut på det egna navet är en aning märkligt.


Äldre herrcyklar har oftast alldeles för hög utväxling.

Om det inte går att få tag på större kedjekrans på navet får man byta vevparti fram, till ett från en damcykel som har en bättre utväxling, passande benstyrkan hos dagens herrar. 




 


Lagerkulor

Tum

Mått mm

Antal kulor

Notering

Vevlager

1/4

6,4

11

Campa SR 14 st 3/16"

Baknav

1/4

6,4

9

Alla

Styrlager

5/32

4,0

26

Campagnolo 20 st 3/16, Shimano 22 st 3/16