Vad vi gör


När man köper en begagnad cykel är ramens skick självklart den viktigaste kontrollpunkten. Stålkvalitéerna är en kompromiss mellan styrka, tänjbarhet, bearbetningsegenskaper, vikt och pris.

På utsidan ser alla rör lika ut och att se skillnad på enklare och dyrare muffar kräver viss kunskap. Klumpiga, tvärt avhuggna muffar är inget tecken på en bra cykel.


Muffar sitter i fogen mellan ramrören. Jämför du en äldre ram med en ny i t.ex. aluminium och tittar där rören är sammanfogade kommer du att se direkt. Aluminiumramen har en grövre lödning/svets fog. Den äldre har som ett beslag, thats the muff.


 




Ett visst cykelmärke är ingen garanti för bra rör och gott arbete. Många kända märken tillverkar hela skalan av cyklar från trehjuliga barncyklar till tävlingscyklar och då blir ofta ekonomin en huvudfaktor.


När cykeln köpts in ”taggas” den med märke och ramnr. Det kan vara svårt då många cyklar saknar emblem, ramnr kan vara övermålat eller dolt av rost.


När det gäller lokala tillverkare eller försäljare kan det vara omöjligt att få reda på vilket märke cykeln är. Det har funnits många tusen olika märken, man byggde av standarddelar, ibland lödde man ramarna själv, ibland köptes tomma ramar in, lackades och fick ett eget märke. Dessa är neutrala i utseendet och förvillande lik andra cyklar från andra byar och därför ofta omöjliga att säkert identifiera.


Nu börjar demonteringen, vi strävar efter att behålla så mycket som möjligt av de ursprungliga delarna, går det inte ersätts de.

Naturligtvis gör vi undantag för visst är det bättre med en led-lampa i mörkret, som lyser oavbrutet utan ansträngning, eller en mjuk o skön sadel.

  • Pedalerna slängs omedelbart
  • Cyklarna rengörs från all gammal färg och rost. 







Rengöring

Vi börjar alltid med WD-40, som sprutas på rosten. Det får verka i allt från några timmar till något dygn, beroende på delens skick.

De maskiner och material som vi använder är grova axial-, stålborstar, slipmaskin (kornstorlek 40-80) till små minimala (2,5 cm) roterande stålborstar. De behövs för att verkligen komma åt överallt.







Samtliga lager (styr- vev- samt baknav) plockas isär och rengörs. Varenda del kontrolleras noggrant.

Bromshylsorna ersätts nästan alltid med nya.










Kedjeskydden blötläggs (några veckor) i en blandning av ättika och kaustiksoda. Den löser delvis upp den smuts och oljeblandning, som förmodligen lagrats i 80-90 år. Därefter väntar axialborsten (tvinnad ståltråd). 







Färg

Den metallfärg vi valt att arbeta med är Hammerite Hamrad. Den finns inte i så många varianter, så vi blandar våra egna kulörer.

Ram, skärmar och fälgar grundmålas 2 gånger med Hammerite No1 Anti Rust Primer, som är en färg innehållande zink. Den stoppar rostbildning och är slagtålig.

Sedan beläggs ytan 2 gånger med Hammerite Hammered Finish, som är en färg som innehåller silicon. Den letar sig in i alla utrymmen, är slitstark, korrosionsbeständig med en dekorativ emaljliknande beläggning. Den har ett recept med inbyggt skydd mot rost och ger en yta som står sig i många år!









Hjulen

Hjulen är den absolut viktigaste delen på en cykel. En exklusiv cykel med dåliga hjul är en dålig cykel medan en cykel med enkel ram men utrustad med bra hjul kan vara riktigt trevlig. Hjulen tillhör de dyraste delarna på en cykel, både att byta ut och serva

.

Gamla hjul behöver alltid smörjas. Det lata sättet att göra det på är att skruva ut lagerkonorna så mycket att man kan få in nytt fett i lagret. Det riktiga sättet är att ta isär lagren utan att alla de små kulorna sprids ut på golvet och sen inspektera lagerbanorna för slitage, byta kulor, fetta in och sätta ihop allt igen.

Givetvis försöker vi behålla originalfälgen.


Däcken vi mestadels använder är CONTINENTAL Ride Tour 28", med punkteringsskydd. Ett bra däck, tack vare utformningen av däckmönstret, på både asfalt- och grusvägar.

Innerslangen har en bilventil, detta då det är enkelt att glida in på en bensinstation och fylla på luft.







Fälgen

Att bygga och rikta ett cykelhjul är kanske den mest ädla konsten inom cykelmekande. Skeva cykelhjul är ett vanligt problem.

Den kanske vanligaste orsaken till att detta problem uppstår, är att hjulet fått sig en smäll men kan också bero på en ojämn ekerspänning. Cykla med ett skevt hjul kan leda till att hela fälgen blir skev och då blir det svårt att rädda den.


Baknav

Många cyklar är utrustade med Fichtel & Sachs bakhjulsnav av modell Torpedo, som tillverkades i 60 miljoner exemplar från

1903-1960. Från 1921 till och med 1957 stansades två siffror in i navhylsan, vilket anger året då navet tillverkades. 


Novo-navet, en produkt från Husqvarna. Det svenska navet tillverkades i 5,2 miljoner exemplar åren 1896-1962.

 

Monarks hade ett eget nav, Wano-navet, som man tillverkade helt själv. De flesta delarna är gemensamma med det tyska Victoria-navet, som Monark använde på 30-talet.

Märkligt nog ser man oftare Novo-nav än Wano-nav i Monarks cyklar, varför man inte fasade ut konkurrenternas nav och satsade fullt ut på det egna navet är en aning märkligt.


Äldre herrcyklar har oftast alldeles för hög utväxling.

Om det inte går att få tag på större kedjekrans på navet får man byta vevparti fram, till ett från en damcykel som har en bättre utväxling, passande benstyrkan hos dagens herrar. 




 


Lagerkulor

Tum

Mått mm

Antal kulor

Notering

Vevlager

1/4

6,4

11

Campa SR 14 st 3/16"

Baknav

1/4

6,4

9

Alla

Styrlager

5/32

4,0

26

Campagnolo 20 st 3/16, Shimano 22 st 3/16