1920-1930


Typiskt utförande: 


Ram: Ramarna är nu ganska lika oavsett tillverkare, de udda konstruktionerna har nästan helt försvunnit.

Avståndet mellan bakskärm och ram är nu bara ett par centimeter. Ramen har hittat sin välbekanta traditionella form.


Mot slutet av 20-talet började s.k ornament komma på ramarna, det är ornamenterade muffar fastlödda i ramändarna mot styrhuvudet. Vanligen är framgaffeln också utrustad med samma ornament. Syftet var både som förstärkning av ramen och som dekoration. Det fanns cyklar redan på tidigt 1900-tal som hade ramornament, t. ex Kärnan och Rambler, men de tillhör undantagen.


Andra lite mer vågade färger såsom rött, blått och grönt förekommer oftare, vanligen i mörka nyanser.  


Skärmar:  I mitten av 20-talet börjar man förlänga framskärmen förbi framgaffeln, vilket gjorde att man fick bättre skydd mot hjulstänk. Anledningen var att alla cyklar hade frihjulsnav och bra bromsar, vilket gjorde framhjulsbromsen onödig.


Runt 1928 får flera märken framskärmen breddad i skärmsidornas nederkant.  


En del märken erbjuder cyklar med träimiterade lackerade plåtskärmar med matchande hjul. Denna lackering finns för det mesta på lyxmodeller, vars ram ibland är kulört, t.ex mörkröd eller mörkblå.


Hjul: Träfälgar finns enbart kvar på racercyklar. Den tidigare vanliga 28 tums däcksdimensionen 622 mm blir ovanlig till förmån för 635 mm. 


Nav: Torpedo-navet från tyska Fichtel & Sachs dominerar marknaden mot slutet av 20 talet. Från och med 1921 är Torpedo-navets navhylsa årtalsstämplad med två siffror som alltså står för tillverkningsåret. Alla inre delar är också årtalsstämplade tillsammans med texten "F&S 09" följt av två siffror för årtalet delen tillverkades. Siffrorna "09" står för modell 1909.


Cykeln kan vara tillverkad samma år som navet, men ofta året efter eller t.o.m. 2-3 år efter navet i vissa fall. Man får i alla fall en god fingervisning om årtalet på cykeln när den har Torpedo-navet. Men hjulen kan vara utbytta, så man måste vara observant! 


I början av 30-talet fanns knappt New Departure A-navet kvar på marknaden, Torpedo-navet har överlägsen bromsförmåga och slitstyrka jämfört ND-navet som blir utkonkurrerat.


Husqvarnas Rapid-nav förbättrades något 1924 och kallades nu Rapid N. 1929 introducerade Husqvarna sitt nya nav Novo som var baserat på drivning enligt konprincipen i stället för Rapids lagerrullsdrivning. Rapid-navet tillverkades parallellt med Novo till och med 1930. Wiklunds hade sina nav Banco (1924-1935) & Vinco (1935 tom 1939) som satt i deras egna cyklar, bland annat Nordstjernan och Polstjernan, men även andra cykeltillverkare använde dessa nav. 


Vevparti: Fauber-typen ser ganska lik vevpartierna från 10-talet, vissa löpande ändringar och förbättringar tillkommer hela tiden.


Vid denna tid räknas kedjans 1/2" delning som standard på svenska cyklar. Kedjan är dessutom smalare än tidigare decennium. Utländska kan fortfarande ha andra delningar t.ex. 5/8"


Pedaler: Reform-modellen dominerar tillsammans med typen med rektangulära gummi utan pedalplåtar, ibland kallad pedaler av militär typ. En del tillverkare har sina namn eller initialer instansade i pedalplåten, t.ex. H för Husqvarna, N för Nymans, och L för Lindblads. (Crescent, Drott, m.fl.) 


Styre: Ställbara styren är nu vanliga efter ca 1925. Styrena förekommer i fler varianter, ofta bredare och olika djupt nedböjda än tidigare decennium. Racerliknade styrstolpe blir efterfrågat på herrcyklarna i mitten av 20-talet, även på standardcyklar.


Handtag: Kork- och lädervirade handtag är ur modet, nu tar svartlackerade trähandtag av s.k. Rambler-modell marknadsandelar (svarta hylsor med förnicklad ring och ändplugg, skruvade i en rundstavsbit som slås in i änden på styret). Vanliga är också celluloidhandtag i ett otal varianter, oftast svarta.  


Ringklocka: Ringklockor med cykelns namn förekommer oftare. De amerikanska ringklockorna verkar ha försvunnit från marknaden, nu regerar tysktillverkade med bred slät skål, ofta med cykelns namn i relief eller i emaljering. 


Sadel: Fjädrande så kallade hammock-modeller är frekvent förekommande, speciellt på senare delen av 20-talet. De tidigare med tagel stoppade sadlarna är allt mindre populära.


Kedjeskydd: Runt 1925 får herrcyklarna äntligen kedjeskydd som standardutrustning, om än enkla svartlackerade av plåt, ibland med guldlinjer och märkesnamn. Mot slutet av 20-talet börjar vackra ornamenterade kedjeskydd komma även på herrcyklarna, ofta med cykelns namn skrivet med genombruten text.  


På damcyklarna är kedjeskydden vanligen tillverkad i tjock gjuten aluminium i vackra mönster. Celluloidmodellen finns knappt längre. Plåtvarianterna blir mindre använd ju senare man kommer på 20-talet.

Belysning/reflexer: Det s. k kattögat, en kulformad förnicklad bakskärmsreflex, dyker upp i mitten av 1920-talet på cyklarna. 


Den elektriska belysningen börjar bli allt vanligare, tack vare förbättrad ljusstyrka, tåligare lampor och högre driftsäkerhet.

Tekniken med dynamo lever sida vid sida med strålkastare med torrcellsbatterier.

Lyktorna är oftast trattformade och svartlackerade eller svarta med förnicklade detaljer. I Sverige är lyktor av tyskt fabrikat populärast. 


Annat karaktäristiskt: 1929-30 inför cykelmärket OK Lyx förkromning som ytbehandling. Andra tillverkare följer snabbt efter. Under några år finns både förnickling och förkromning parallellt med varandra, förnickling blir nu lågprisalternativet.