1940-1950


Typiskt utförande: 


Ram: Ramornament är vanligt under hela 40-talet, men omkring 1947 ersätter många tillverkare ornamenten med fält lackerade i avvikande färg, ofta benvit. 


Nymans cyklar utrustas 1942 med styrlås, andra tillverkare har också olika lösningar på att låsa framgaffeln i rakt läge vid parkering. Nymans introducerar parkeringslås, bärhandtag i ramen samt automatisk framskärmsstabilisator (inbyggd fjäder i övre styrlagerskålen centrerar framhjulet) från och med 1948.


En del märken kan fås med någon form av fjädrande framgaffel, bl. a Husqvarna framhåller fördelarna med sin variant med inbyggda gummibuffertar.  


De kulörta färgerna är mycket populära, en del cyklar får än mer vågade kulörer, t.ex lila eller silvermetallic.

Runt 1949 kommer de första transparenta lackeringarna, motsvarande dagens Candylack. De består av en silvermetallic baslack som övermålas med genomskinlig topplack, vilket skapar ett mycket vackert djup och lyster. Rex och Vici är kända för sina färgsprakande modeller. 


Skärmar:  Skärmarna är nu bredare, längre och kraftigare än tidigare decennium. Lackeringen är oftast färgglad, vissa märken har olika fältlackeringar i avvikande kulör, t.ex grå, silver eller benvit. 


Några märken har inte längre vitlackerade bakskärmsände, andra har den kvar, men väljer att måla den över befintlig lackering, dvs, randningen och skärmens topplackering är övermålad med vit färg.


Några få märken använder fortfarande skärmmascoten, den har nu annars generellt försvunnit från och med 1940 på de flesta märkena. Skärmar av aluminium eller rostfritt erbjuds allt mer som alternativ.


Nymans cyklar får 1940 ett främre skärmstag som samtidigt är en dekoration ovanpå framskärmen. Den är gjord i kromad zinkgjutgods och finns på dessa cyklar ända in på 60-talet.  


Hjul: Fälgarna är färgkoordinerade som på 30-talet, men ibland vit-eller silverlackerade med randning i samma färg som ramen. Fälgar av aluminium eller rostfritt erbjuds alltmer som alternativ.


Nav: Torpedo- och Novo-naven är ännu de mest använda naven. 


Vevparti: Små förändringar jämfört med 30-talet, en skillnad mest är att man numera använder samma antal tänder på både herr- och damcyklar, oftast 48 taggar.


Pedaler: Reform-modellen börjar få konkurrens av andra modeller, 1947 presenterar Monark en modell med aluminiumplåtar som går runt om axelns ände, logiskt kallad "Runtom-pedal".  


Styre: Det blir vanligare med djupare och bredare modeller, 30-tals modellen blir allt mindre använd.


Handtag:  Trähandtagen är vanliga fortfarande, silverfärgade i stället för svarta är flitigt använda. Gummihandtag i olika varianter blir allt vanligare. På grund av kriget återkommer trähandtagen några år på 40-talet, då det är gummibrist. Beslagen är ofta rundade i änden jämfört med tidigare modeller. 


Ringklocka: De märkesspecifika ringklockorna försvinner efterhand till förmån för den svenska ringklockan Pärlan som blir vanlig på alla märken. Den första varianten patenterades redan 1930, men det var på 40-talets början som den mer allmänt började standardmonteras.


Pärlan modellen har ingen kläpp som man trycker på för att ringa, utan man snurrar på hela ringklockeskålen för att ringa. Denna modell är bekant för de flesta, då den användes under många år. 


Sadel: Terry-sadlar eller liknande modeller utan främre spiralfjäder är nu den mest använda typen. 


Kedjeskydd: Det heltäckande kedjeskyddet, som så smått började införas på herrcyklarna på 30-talets slut, är nu i princip standard på alla märken. 


På 40-talet är de flesta modeller av både herr- och damcyklarnas kedjeskydd oftast ornamenterade, men på senare delen av 40-talet blir de genombrutna mönstrena enklare och rakare i utförandet.  


På vissa kedjeskydd försvinner märkesnamnet eller förminskas till en liten präglad text i stället för genombrutet och integrerat i kedjeskyddets design.

Vissa märken har under tidigt 40-tal kedjeskydd av plåt i stället för aluminium på grund av aluminiumbrist under kriget. 


Belysning/reflexer: Strålkastarna får mer och mer strömlinjeformad form under åren, nästan alla modeller är kromade, silverlackade eller gjorda i aluminium, svartlackerade finns i princip inte. Batterilyktan har försvunnit på kort tid till förmån för dynamoelektrisk belysning.


Nymans får sin karaktäristiska gjutna bakskärmsreflex av zinkgjutgods år 1940, andra tillverkar följer efter med liknande modeller i samma material.  


Modellfloran av reflexer är nu omfattande, det finns många varianter i olika material eller ytbehandling, t.ex vit eller silverlackerade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. Se bilder på reflexer och bakljus under fliken "Baklyktor och reflexer"


1949-1950 inför Nymans som tillbehör en dynamo som är inbyggd i framjulets nav samt strålkastare monterad på framskärmen. Den kallas Nymodyn. 


Annat karaktäristiskt: Den traditionella verktygsväskan av läder, ofta placerad hängande under ramen, är nu långsamt på väg att ersättas av andra konstruktioner.


Olika varianter av pakethållare med inbyggd verktygslåda presenteras, vissa med rundad verktygslåda i plåt placerad längst bak på pakethållaren, andra med verktygslådan placerad i mitten av pakethållaren, under fjädrarna, närmast bakskärmen. 


Centralstöd eller andra typer av stöd blir standard på en del märken på 40-talet. 


Allt fler sportmodeller med växlar säljs, de har ibland inte ramornament utan fältlackeringar, enklare kedjeskydd, sportigare sadel och styren och ibland växlar. De se påfallande moderna ut och man kan vid snabb titt tro att de är

från 60-70-talet. 


Växlar ökar så smått i populäritet, 2- och 3-växlade är det som erbjuds.


Det rostfria stålet som tillbehör erbjuds inte längre i 1942 års Crescent-katalog, ekrar och skärmstag säljs i rostfritt stål i standardutförande.


De stora märkena introducerar olika varianter av lätta cykelmodeller med aluminium i styre, pakethållare, skärmar, fälgar mm. 


Utförandet på cyklar ändrades mycket under 40-talet, jämför styre, skärmar, pakethållare, lackering runt styrhuvudet, kedjeskydd mm.